Dankbaarheid

Gepubliceerd op 2 februari 2021 om 09:21

Dankbaarheid is op dit moment het thema waar ik het meeste mee bezig ben. Waarom dat zo is? Het is zo'n ontzettend krachtige emotie. Een krachtig middel om je direct beter te voelen en dat op een heel makkelijke manier!

Het is in combinatie met de wet van aantrekking fantastisch, je zendt direct een krachtige vibratie uit. Maar ook als je niets met de wet van aantrekking hebt, is het een hele fijne oefening.

Dankbaarheid voelen voor alles wat nu is

 

Ergens weten we dat het belangrijk is om in het nu te leven, maar soms is het lastig dit ook daadwerkelijk te doen. Door dankbaarheid te voelen voor alles wat nu is, brengt dit je direct heel erg terug naar het nu. Dit kun je doen middels de dankbaarheidsoefening.

De dankbaarheidsoefening

Wanneer je net begint met de oefening, is het aan te raden hem op vaste momenten te doen. Denk aan eenmaal in de ochtend en eenmaal in de avond.

Schrijf minimaal drie dingen op waar je dankbaar voor bent. 
Heb je lekker geslapen? Word je in een fijn huis wakker? Is het goed weer? Ga je iets leuks doen vandaag? Blij met je vriend naast je? Heb je een goede werkdag gehad? Heb je juist zin in je werkdag omdat je fijn werk hebt? Waar ben je op dit moment dankbaar voor?

Zoals je ziet, het gaat om zowel grote als kleine dingen. 

Wanneer je deze oefening vaker doet, kun je het zonder boekje doen en gaat het steeds makkelijker. Ik doe het ontzettend vaak, tijdens het wandelen (dan ben ik bijvoorbeeld dankbaar voor de natuur, de frisse lucht, de fijne podcast die ik luister) of tijdens het fietsen of sporten. 

Soms voel ik me dankbaar voor de 'grote' dingen in mijn leven: de band met mijn ouders, mijn lieve vriend, mijn fijne vriendinnen, het huis waar ik in woon, het werk wat ik doe, dat ik in Nederland mag leven. Soms voel ik me dankbaar voor de 'kleine' dingen in het leven: een lekkere kop koffie of mijn ontbijtje, de wandeling die ik weer maak, een leuk gesprek met iemand. 

Wanneer je de dankbaarheidsoefening een beetje onder de knie hebt en het in je systeem zit, kun je nog een stap verder. Deze stap is ook weer super krachtig: je dankbaar  voelen voor de dingen die nog moeten gaan komen.

Het klinkt misschien wat raar, maar je gaat je dus dankbaar voelen voor alles wat je nog te gebeuren staat. Deze oefening sluit aan bij de wet van aantrekkingskracht. Deze wet zegt: je krijgt terug wat je uitzendt. Als jij dus dankbaarheid uitzendt voor de prachtige dag die gaat komen en je gelooft dit écht, dat gaan het ook gebeuren. Je kunt het ook voor specifieke situaties doen: een spannend gesprek of presentatie die je moet doen. Voel je nu al dankbaar dat het goed verloopt en zie jezelf al voor je hoe je je daarna voelt. 

Je dankbaar voelen voor de dingen die nog gaan komen

Welke dankbaarheidsoefening je ook doet, het is belangrijk dat je het echt voelt. Wanneer je niet zo lekker in je vel zit, is dit soms lastig. Toch wil ik je vragen om je te concentreren op dingen waarvan je weet dat je er dankbaar voor bent. Wanneer je je hier een tijdje op concentreert, komt vaak het gevoel ook wel.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.